Rozpoczynasz szukanie pracy? A może szukasz już długo, ale wciąż nie możesz jej znaleźć? Możesz zwiększyć swoje szanse poprzez dopracowanie swojego CV. Dowiedz się, jak napisać życiorys do pracy.

Zaczynamy od początku: co to jest CV?

Choć każdy zna ten skrót i często się nim posługuje, jego znaczenie nie jest tak popularne. Akronim wywodzi się z łaciny i oznacza curriculum vitae, czyli „przebieg życia”. Przygotowanie takiego dokumentu stanowi naszą wizytówkę i pierwszy krok do zdobycia wymarzonej pracy. Pamiętaj, że nad treścią CV warto pracować cały czas – każde doświadczenie jest tu na wagę złota!

Doświadczenie zawodowe i nie tylko

Podstawą dobrego życiorysu jest doświadczenie zawodowe przedstawione w sposób, który przekona rekrutera do sięgnięcia po słuchawkę i wykonania do nas telefonu. Jednym z najczęściej spotykanych błędów w CV jest podawanie zdawkowych informacji na temat doświadczenia zawodowego. Na każdym z zajmowanych wcześniej stanowisk z pewnością nauczyłeś/aś się wiele – warto o tym wspomnieć zaraz pod tajemniczą dla niektórych suchą nazwą stanowiska. Do doświadczenia nie musisz zaliczać wyłącznie poprzednich stanowisk. Masz na koncie działalność wolontariacką? Koniecznie dodaj ją do swojego resume.

Wykształcenie

Oczywiście – najlepiej mieć tu dużo do wpisania. Nie należy jednak na siłę uzupełniać rubryki nazwą liceum lub technikum, a co gorsza – gimnazjum lub szkoły podstawowej. Wystarczy, jeśli podasz pełną nazwę placówki, dzięki której posiadasz dyplom lub zawód. Opcjonalnie możesz również zamieścić w tym miejscu krótki opis, czego udało ci się przez ten czas nauczyć.

Kursy i szkolenia

To jeden z najrzadziej uzupełnianych elementów CV, ale część z nas z pewnością odbyło choć jedno szkolenie zawodowe lub kurs doszkalający. Nie zapomnij o tym wspomnieć w swoim życiorysie. Czasem właśnie to może zaważyć na decyzji o przyjęciu cię na wymarzone stanowisko.

Zainteresowania

Jak zainteresować sobą dział HR wymarzonej firmy? Warto postawić na oryginalność. Być może masz wyjątkowe hobby lub umiejętność, którą można pochwalić się właśnie pod koniec życiorysu. Nie zapominaj jednak, że podczas rozmowy w sprawie pracy musisz umieć powiedzieć o tym coś więcej. Rekruterzy często zadają pytania związane z zainteresowaniami, szczególnie, gdy część spotkania przebiega w języku angielskim. Jakie zainteresowania warto tu zamieścić? Każdego rodzaju – należy jednak unikać zbyt lakonicznych sformułowań. Pracownik działu HR spojrzy na ciebie zupełnie innym okiem, gdy zamiast oschłego hasła „filmy”, przybliżysz ten temat za pomocą krótkiego opisu, na przykład: „włoskie filmy kryminalne z lat 60.”.

Języki obce

Współcześnie znajomość chociaż jednego języka wydaje się koniecznością. To jednak ryzykowny punkt w CV – jeśli nie potrafimy w danym języku nic powiedzieć, lepiej powstrzymać się od zamieszczania go w życiorysie.

A na koniec, najważniejsze

Po ułożeniu treści merytorycznej naszego życiorysu, należy zdecydować, jakie informacje osobiste chcemy w nim zamieścić. Dane kontaktowe są oczywiście obowiązkiem, opinie na temat zdjęć są natomiast podzielone. W Wielkiej Brytanii panuje przekonanie, że CV z załączonym zdjęciem kandydata to element zachęcający do wyboru na stanowisko pod względem wyglądu, a tym samym, nie jest mile widziany. W Polsce wciąż przywiązuje się wagę do zdjęcia, dlatego jeśli posiadasz takie, na którym wyglądasz profesjonalnie, możesz śmiało załączyć je do notki o sobie.

Co z listem motywacyjnym?

Choć życiorys zawiera w sobie syntezę informacji na temat kandydata, niektóre firmy proszą o załączenie również listu motywacyjnego. Najlepszym pomysłem na stworzenie takiego dokumentu jest przełożenie naszego doświadczenia, wykształcenia i umiejętności na język firmy. Oznacza to zestawienie wszystkich cech, które odpowiadają wymaganiom pracodawcy, opakowane w zachęcające słowa.

Forma czy treść?

W przypadku CV i listu motywacyjnego, kluczową rolę odgrywa zarówno treść, jak i forma. O tej drugiej często zdarza nam się zapominać, bo przecież merytoryczne argumenty mówią same za siebie! A jednak, rekruterzy inaczej odbierają życiorys naszkicowany w programie Word, a zupełnie inaczej profesjonalny dokument w regularnej i estetycznej formie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here