Tuż po zakończeniu etapu nauki, czyli studiów bądź szkoły średniej, każdy młody człowiek wchodzi w okres dorosłości. Podstawowym zadaniem każdego jest podjęcie pracy. Wybór nie jest łatwy, co więcej można mieć problemy z samym jej znalezieniem, a co dopiero polubieniem jej. Dlatego często jesteśmy zmuszeni do podjęcia pracy, która tak naprawdę nas nie interesuje. Taki zawód może powodować u nas niechęć do korzystania z pełni życia. Co więcej popadamy w rutynę i zupełnie przestajemy się rozwijać. Czy można zatem polubić swój fach? W tym artykule przedstawimy sobie tę kwestię i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie jak polubić swoją pracę.
W roku 2013 pewien instytut zajmujący się badaniem rynku oraz pomaganiem ludziom w rozwoju osobistym, przeprowadził badanie, z którego wnioski przerażają. Okazało się, że prawie 70% ludzi nie lubi swojej pracy. Wartość ta robi jeszcze większe wrażenie, gdy przypomnimy, że człowiek spędza w pracy zdecydowaną większość swojego dnia. Co można zdziałać w tej kwestii?
Na początku powinieneś zmienić swoje podejście do zawodu. Wiele osób uważa, że jest tylko jednostką, która nie liczy się w firmie. Uważają, że osoby ze znajomościami mogą awansować wyżej i się rozwijać. Jest to niestety, a raczej całe szczęście bardzo złe nastawienie. Wykonując dokładnie i starannie swoją pracę możesz wyróżnić się na tle innych, którzy dostali stanowisko wyłącznie ze względu na swoje kontakty. Dodatkowo warto przeanalizować i skupić się na pozytywach związanych z wykonywaniem naszego zajęcia. Pamiętaj, że każda praca jest niezbędna, w innym wypadku po prostu by jej nie było. Dobrze jest byś spisał wszystkie plusy, które przychodzą ci do głowy w związku z wykonywanym fachem. Dzięki temu zobaczysz, że twój zawód nie jest taki błahy jak uważasz.
Kolejnym krokiem będzie sporządzenie własnych celów odnośnie pracy. Znajdź je a znajdziesz powód, dla którego będziesz z zapałem wstawał z łóżka. Może to wydawać się banalne, ale udowodniono, że spisywanie celów nie tylko podnosi poziom zapału oraz motywacji do wykonania ich, ale także zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia go. Postaw sobie wysoko poprzeczkę. Niektórzy pracują dla swoich dzieci, aby te miały lepsze warunki, inni zaś pragną mieć wspaniałe mieszkania czy szybkie samochody. Celów może być mnóstwo. Nie ograniczaj się. Niech twoja wyobraźnia cię poniesie i pokaże odpowiednią drogę.
Pamiętaj, aby być świetny w swoim fachu nie wystarczy to czego nauczyłeś się na początku swojej kariery. Wiele osób zaprzestaje rozwoju przez co nie dość, że zostaje w miejscu to jeszcze się cofa, gdyż inni idą na przód. Powinieneś udać się do biblioteki lub sklepu z książkami i zacząć natychmiast czytać odnośnie rozwoju swojej osoby w pracy oraz życiu prywatnym. Gdy będziesz lepiej funkcjonował w domu, twoje wyniki w pracy również wzrosną. Nie bój się podejmować nowych wyzwań. Gdy szef daje zadania, czy dodatkowy sposób wykazania się nie wahaj się ani chwili. Po podjęciu działania może okazać się, że zadanie wcale nie jest takie trudne jak się wydawało na początku. Co więcej dzięki zaangażowaniu doceni cię twój szef, a przez to wzrośnie twój poziom samozadowolenia.
Proste sprawy często odgrywają największą rolę. Dlatego powinieneś zadbać o swoje stanowisko pracy. Nieporządek, rozłożone, nieposortowane stosy dokumentów tylko dekoncentrują cię i zmniejszają twoją wydajność. Posprzątaj swoje stanowisko pracy. Dodatkowo warto jest zaangażować w to zajęcie innych pracowników oraz samego szefa. Czasami może wystarczyć lekkie przemeblowanie, przesunięcie biurka w stronę okna, aby zwiększyć nasze możliwości.
Często w pracy organizowane są dodatkowe szkolenia dla pracowników, zupełnie za darmo. Niestety nie wielu z tego korzysta. Darmowa wiedza często bywa zdecydowanie lepsza niż ta płatna. Ponadto możesz na takich szkoleniach nawiązywać dodatkowe kontakty, które pomogą ci wspiąć się wyżej.
Jak widzisz praca nie musi być nudna i nieprzyjemna. Wystarczy zastosować się do kilku prostych zmian, aby zmienić nasze podejście do pracy.