Korzystanie z parkingu wcale nie oznacza konieczności kontaktu z parkingowym – teraz coraz więcej parkingów wyposażonych jest w nowoczesne systemy bezobsługowe, dzięki którym można łatwo i wygodnie pobierać i wnosić opłaty.
Koszty zatrudnienia pracowników odpowiedzialnych za obsługę parkingu mogą być bardzo wysokie. W związku z tym coraz więcej właścicieli parkingów decyduje się na alternatywne, tańsze dla nich rozwiązanie – obsługa parkingu w systemie bezobsługowym.
Dlaczego systemy bezobsługowe są tak popularne?
Bezobsługowe systemy parkingowe pozwalają nie tylko zmniejszyć koszty utrzymania parkingu, ale również są stanowią niekiedy jedyną opłacalną opcję, gdy zarobek mógłby być w pełni przeznaczony na pensję parkingowego.
Także systemy tego rodzaju sprawdzają się tam, gdzie ruch jest większy – można wówczas uzyskać jego większą płynność, ponieważ klienci mogą rozliczać się wtedy jeszcze łatwiej.
Rodzaje bezobsługowych systemów parkingowych:
- klient jednorazowy – wjazd z biletem z kodem kreskowym
- klient stały – rozliczenie abonamentowe
Czym dokładnie różni się obsługa parkingu w przypadku klienta jednorazowego i stałego?
Klient jednorazowy
Pierwszy rodzaj systemów parkingowych jest powszechnie spotykany na parkingach przy centrach handlowych, hotelach czy w przestrzeniach miejskich, czyli wszędzie tam, gdzie parkowanie jest rotacyjne.
Wówczas kierowca pojazdu pobiera na wjeździe bilet z kodem kredkowym. Szlaban otwiera się i pozwala na wjazd na parking. Rozliczenie odbywa się w automacie albo w recepcji. Bilet umieszczany jest w skanerze przy wyjeździe, który aktywuje szlaban i pozwala na wyjazd.
Klient stały
Systemy bezobsługowe na parkingach pozwalają również na prowadzenie rozliczeń w formie abonamentu. Wtedy kierowca musi wystąpić o specjalną kartę abonamentową, która zawiera zakodowane dane.
Kartę zbliża się lub umieszcza w czytniku przy wjeździe, co powoduje otwarcie szlabanu. Przy wyjeździe powtarza tę operację, przy czym nie musi wcześniej dodatkowo płacić za parkowanie jak klient jednorazowy.